Lebih Banyak Hak Pengguna yang Perlu Anda Ketahui


Hak-hak Sebagai Pengguna :
Selain daripada hak pengguna yang pernah disebutkan sebelum ini, Pertubuhan Antarabangsa Hak-hak Pengguna (IOCU) telah mengembangkan lagi hak-hak pengguna iaitu:


Hak Mendapat Keperluan Asas
Pengguna berhak mendapatkan barang-barang dan perkhidmatan asas bagi menjamin kehidupan yang memuaskan. Keperluan asas yang dimaksudkan termasuklah makanan yang mencukupi dan selamat, pakaian, tempat kediaman, kemudahan kesihatan dan pendidikan.

Hak Mendapat Gantirugi atau Pampasan
Pengguna berhak untuk mendapatkan ganti rugi atau pampasan bagi sebarang pembelian keluaran yang cacat atau berbahaya serta pampasan bagi apa jua perkhidmatan yang menyeleweng atau tidak mengikut perjanjian. Pampasan harus diberi jika mana-mana keluaran atau perkhidmatan yang telah mengakibatkan kecederaan kepada penggunanya walaupun telah digunakan mengikut arahan. Ganti rugi yang sewajarnya juga perlu diberi kepada pengguna yang ditimpa kecelakaan di tempat kerjanya akibat kecuaian majikannya.

Hak Mendapat Pendidikan Pengguna
Hak untuk mendapatkan pengetahuan dan kemahiran untuk menjadi pengguna yang bermaklumat sepanjang hayat.

Hak Mendapat alam Sekitar yang Sihat dan Selamat
Pengguna berhak untuk hidup dan bekerja dalam alam sekitar yang bersih dan sihat serta bebas daripada sebarang keadaan yang merbahaya. Hak ini perlu diperjuangkan oleh pengguna memandangkan keadaan alam sekitar kita yang semakin tercemar.


0 Response to "Lebih Banyak Hak Pengguna yang Perlu Anda Ketahui"

Post a Comment