Hak Pengguna Mendapat Penerangan

Melalui hak untuk mendapat penerangan, pengguna dilindungi daripada penerangan, pengiklanan, pelabelan dan amalan lain yang palsu, menipu atau amat menyeleweng tetapi sebaliknya diberi maklumat-maklumat yang perlu untuk membuat pilihan dengan penuh bermaklumat dan bijak.

Hak untuk mendapat penerangan:

  • Peranan undang-undang
  • Penerangan yang jujur tentang barang atau perkhidmatan
  • Maklumat yang tepat dan mencukupi
  • Melalui pelabelan
  • Melalui pengiklanan yang beretika
  • Peranan peniaga atau pengeluar memberi penerangan
  • Peranan pengguna mencari penerangan

  • Akta/ Undang-undang Yang Menjamin Pengguna Mendapat Maklumat Yang Jujur Dan Mencukupi

Akta Perihal Dagangan 1972 (pindaan 1980) untuk meliputi indutri perkhidmatan seperti syarat

pelancongan, hotel, restoran, tempat membaiki kereta dan sebagainya.

Akta Kawalan Harga 1946 (1973)

Ordinan Pengiklanan dan Jualan Ubat-ubatan 1956

Akta Makanan 1985


Pelabelan

Pelabelan bermaksud penerangan atau maklumat yang diberi atau yang tertera di bungkusan atau bekas sesuatu keluaran. Tujuan pelabelan adalah untuk memberi gambaran yang berpatutan tentang sesuatu keluaran.



Ciri-ciri pelabelan:

  • Benar dan tepat iaitu betul atau sama dengan isi kandungan
  • Boleh diterima dari segi kesahihan dan kredibiliti
  • Menggunakan istilah yang mudah dan tidak mengelirukan
  • Tulisan yang mudah dibaca


Maklumat di dalam pelabelan:

1. Tempat asas barangan atau produk

Nama, alamat pembuat/pengilang, pengimport, penjual borong, ejen atau pengedar, negara
asal dan lain-lain.


2. Tarikh luput, tarikh pembuat/ pengilang

3. Nama sebutan sebenar barangan yang dijual

4. Berat minimum, kuantiti, amaun atau muatan barang-barang mengikut unit metrik


5. Penerangan kandungan umum termasuk maklumat keupayaan, panduan untuk
kegunaannya dan batasannya


6. Penerangan kandungan khusus

Senarai dan nisbah bahan-bahan kandungan, harga seunit, penggunaan tenaga (untuk barang-
barang elektrik) sifat dan khasiat bahan-bahan kandungan seperti nilai pemakanan yang
menunjukkan kandungan utama dan peratusannya


7. Kualiti atau kadar keupayaan
Contohnya tanda kelulusan gred yang memenuhi standard SIRIM, MS, Logo Halal, Non Halal dan sebagainya.

8. Terma-terma khusus mengenai jualan

Contohnya harga cadangan, diskaun dan tawaran istimewa

9. Maklumat lain

Seperti amaran, peraturan-peraturan kecemasan untuk golongan pengguna tertentu, misalnya kanak-kanak atau orang dewasa yg mengalami alahan atau penyakit tertentu.

0 Response to "Hak Pengguna Mendapat Penerangan"

Post a Comment